Acute bacteriële blaasontsteking (cystitis) is de meest voorkomende infectie van de urinewegen.
Een eenvoudige acute cystitis manifeert zich als vaker maar slechts een beetje plassen, een dringende behoefte om te plassen, branderig urineren of soms met bloed in de urine.

Het advies in de apotheek houdt in dat men de patiënt kan helpen met een aantal vrij afleverbare producten. Opgepast: producten die van natuurlijke oorsprong zijn moeten toch voldoende actief bestanddeel bevatten om werkzaam te zijn. En ook hier is het belangrijk dat erkende labo’s dit kunnen bevestigen. Kwalitatieve producten maken het verschil.

1. Mannose d-Mannose is een afgeleide van suiker en hecht zich vast aan de bacteriën waardoor deze zich niet aan het slijmvlies kunnen vasthechten. De losse microben worden dan bij een volgende urinelozing uitgescheiden.
  2. Beredruifblad: dit is de enige plant die dor het Europees Geneesmiddelenbureau wordt erkend voor traditioneel gebruik bij urineweginfecties. 2 tot 4 x per dag 1 dosis die overeenkomt met 100-210mg arbutine = actieve stof
  3. Veenbessen: bevatten proanthocyanidines (PAC), dit zijn monomeren van flavanolen die zorgen voor een adhesie van bacteriën aan het urinewegepitheel. Studies hebben uitgewezen dat men een dosis van >36mg PAC dient in te nemen om voldoend effect te hebben.

Tips om blaasontstekingen te voorkomen
Een van bovenstaande middelen chronisch, preventief innemen en zeker bij de eerste klachten in een iets hogere concentratie innemen opdat de infectie niet doorkomt. Een andere advies is om zeker voldoende plat water te drinken en een goede hygiëne te houden bij elk toiletbezoek.

Echter zijn er ook een aantal beperkingen bij het advies in de apotheek:

1. Aanwezigheid van koorts, koude rillingen, lage rugpijn en/of soms spijsverteringssymptomen (braken, diarree) duiden op een risico op ontsteking van nieren en vergen een dringend medisch consult
  2. Bij een zwangerschap hoort systematisch een medisch consult
  3. Het begin van een blaasontsteking (<24uur) zonder koorts, buiten de zwangerschap, kan worden behandeld via de apotheek. Als de symptomen niet snel verdwijnen, is medisch overleg noodzakelijk